Dop tårtan

Här kommer ett inlägg angående tårtan som jag gjorde till Edvins dop. Är ju perfekt att ha all info här i bloggen så jag enkelt kan hitta på det den dagen jag ska göra liknande tårta, kommande 3 års kalas och kommande 1 års kalas! 

 
Jag gjorde allt helt själv från grunden. Eller ja, jag köpte marsipan och sockerpasta. Aldrig gjort så stor tårta och absolut ingen våningstårta så vart en hel del googlande och läsa sig till allt. Jag testade att baka en tårta i torsdag och gjorde fyllning, bara för att testa om jag kan göra botten och fyllning. Ville göra goda fyllningar, annars har jag bara kört på typ hallonsylt och grädde.... typ. Så nu ville jag slå på stort när det var dags för dop. Tårtan jag gjorde i torsdag vart bra, bottnarna jäste och blev riktigt hög och fin, lite för hög så skivorna vart för tjocka. Gjorde fyllning, hallonmousse och chockladfluff..... chockladfluffen gick inte alls och vart bara en kompakt smet... smakade gott men inte det fluffiga som jag ville ha... så under torsdagskvällen vart den googlande och hittade då på ett enkelt men som verkade vara riktigt god chokladmousse. Så jag chansade och körde på den utan att ha testat den. Köpte totalt 2,5KG marsipan men till mina 3 tårtor gick det åt 1,5 kg. Men kände att jag heldre villa ha för mkt än att det skulle ta slut när jag höll på. Så nu har jag 1KG kvar tills nästa tårta jag ska göra. Har köpt så mycket bakredskap inför denna tårta, allt från nya formar till modellerings redskap, ja massor. Men hoppas att härdanefter så kommer mina egengjorda tårtor bli billigare än köpta för nu hoppas jag att jag har alla redskap som behövs! (Fast kommer ju alltid något nytt och spännande)
 
Fredag 
 
Bottnarna. Receptet som jag gick efter hittar ni här!
Hittade på en blogg om en princip, 3 lika delars botten. Så hällde upp så många ägg jag trodde behövdes i ett glas, sen hälde jag upp lika mkt socker i ett annat glas, sen hälde jag upp lika mkt mjöl i det tredje glaset och hade i lite vaniljpulver (ej vaniljsocker) Hade även i bakpulver i glaset med mjöl och hur mkt som behövs av det är beroende på hur många ägg som man tagit. 
 
 

Satsen med alla tillbehör till den lilla formen på 18 diameter. Den stora formen för stora tårtan var det 11 ägg jag hade i och ser lite groteskt ut med alla tillbehören i glasen... haha men ni fattar principen iaf. 

 
Vispade ägg och socker poröst och när det var vitt och fluffigt så siktade jag ner mjölblandningen och rörde försiktigt ihop allt med en slikepott. Så att smeten skulle behålla det fluffiga. In i ugnen, jag ställde formen i nedre delen av ugnen för att den ska jäsa jämnare och inte bara jäsa i mitten som sockerkakor mm brukar göra. Så ett bra tips! 
 
Bakpulvret är det enda man mäter och då utgår man från:
 
2-3 ägg  1 tsk bakpulver
4-5 ägg  1,5 tsk
6-7 ägg  2 tsk
 
När bottnarna var klara fick de svalna, sen ställde jag in de i frysen. 
 
Lördag. 
Plockade fram bottnarna från frysen, de fick tina en liten stund innan jag delade bottnarna. Köpte en tårtdelare från Ikea för 39kr, den rekommenderar jag om man ska göra tårtbottnar och behöver dela den i olicka lager. Gjorde fyllning. Började med hallonmoussen (Recept hittar ni här!), den tog tid att göra då jag pastoriserade hallonen så man slapp kärnorna som fastnar i tänderna. Sen la jag 16st gelatinblad i kallt vatten. Ni hittar receptet här som jag gick efter. Riktigt bra och gott! 
 
Sen gjorde jag chokladmoussen (Recept hittar ni här!), det tog också lite tid men gick så mkt fortare. Smälte 600g mörk chocklad i micron. Blandade ihop chockladen med Philadelphiaost och vispade grädde. Sen ska man vända ner grädden i chocklad blandningen. Sen hackade jag 200g mörk chocklad och hälde i blandningen och rörde om. Sen började jag fylla tårtorna, först chockladfyllningen i botten, sen hallonmoussen. När locket var på så plastade jag in alla tårtor (alltså 3 styckna tårtor gjorde jag) de fick stå i kylen under natten så de får sjunka ihop. 
 
Söndag -ät dags 
Vispade grädde och spacklade alla 3 tårtor och så in i kylen. Kavla ut marsipanen och få de på plats, tog en tårta i taget och sen in i kylen igen. 
 
Sen till de roliga!!!!! Dekorera tårtorna. 
Runt om varje tårta så gjorde jag quilta mönster och Martin hjälpte mig att sätta dit alla pärlor så jag han med en dusch! När alla pärlor var på plats så var vi klara för stunden. Plockade med alla saker och så får jag fortsätta dekorera tårtan på plats. Eftersom det skulle på en till våning på den stora tårtan så ville jag inte åka med den på i bilen. 
 

Mycket pill med tårtan men jag är super nöjd! Både med utseendet och smakerna! Mumms! Höll på att gå i taket när jag skulle göra en rosett.... det kan ju inte vara nå svårt alls tänkte jag men attans så fel jag hade. Det var det svåraste av allt, fick till en någorlunda snygg rosett iaf.... glömde helt att ta kort på den 3e tårtan men får hoppas någon fick med den också. Men fick iaf på min fina våningstårta! Så löjligt nöjd! På Melvinas 2års kalas gjorde jag liknande tårta men maripanen smälte och vart så mjuk. Gravid och ingen bra koncentrationsförmåga och sjukskriven dagen innan kalaset, ja det kanske har sin anledning! hehe Men man lär sig av sina misstag. Melvinas 2 års tårta vart fin och god ändå men maripanen var för mjuk! hehe 

 
 

Ljusa bottnar med hallonmousse och chockladmousse med hackad choklad i. Mumms!

 

Kommentarer
Sara solin säger:

Alltså jag är så imponerad av ditt slit med tårtan! Och den blev helt sjukt fin! Jag bara måste prova att göra en tårta nu när du har lagt ut en sån bra beskrivning 😍 men kommer nog inte göra två lager utan en räcker haha ☺😅 men var det inte svårt att göra det där mönstret på tårtan? 😳

Svar: Tusen tack Sara 😘❤ ja det var mkt pill och slit men trots allt de så är det så sjukt roligt att grejja! Hehe ja gör det, tårtor är roliga att baka och hoppas att min beskrivning hjälper dig så du inte behöver googla runt som en galning som jag gjort! Haha mönstret på tårtan har jag gjort med ett verktyg, länk dit -> https://www.lyckasmedmat.se/embossers/2530-diamond-side-design-patchwork-cutters.html så använt mig av det verktyget sen har jag haft en typ smörkniv och gjort mönstret tydligare! Sen "limmat" pärlorna med en dutt vatten :)
Emelinda

2017-02-21 | 19:19:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback