V 21 20+0

Tiden går fort! Vecka 21 idag! Alltså 20 fullgånga veckor! 

Barnet

Nu har alla organ bildats men det kommer att ta många veckor innan de mognat och börjar fungera. Fostret har blivit ungefär 26 centimeter långt och ökat i vikt till omkring 400 gram. Det kan höra och reagerar på både ljud och ljus.

Livet i livmodern är inte ansträngande, fostret lever i ett viktlöst tillstånd och behöver inte göra av med mycket energi. Det är fortfarande väldigt outvecklat och skulle inte kunna överleva utanför mammans mage.

Mamma

Nu upplever många att en behaglig tid börjar. Magen syns väl, men är inte alltför stor. Illamåendet och tröttheten har ofta gått över, men vissa fortsätter att må illa. Har du oroat dig för missfall så har troligtvis den oron minskat markant vid det här laget. Humöret brukar vara mer stabilt och diverse småkrämpor du kan drabbas av i slutet av graviditeten kanske inte har börjat än.

Din viktökning ligger troligtvis någonstans mellan fyra och sju kilo men viktuppgången är individuell. Om du äter näringsriktigt behöver du inte oroa dig för några extra kilon.

En del kvinnor blir mer inåtvända och intresset för omvärlden minskar. Detta beror på att barnet i magen nu upplevs alltmer som en individ och dina tankar, fantasier och önskningar allt oftare rör sig kring barnet.


Jag mår bara bra och inge problem alls med illamåendet eller så! Jag känner mig som mig själv! Sist jag vägde mig har jag gått upp 4kg. Börjar bli mer och mer sugen på att få börja träna efter så hoppas det håller i sig! Jag har även börjat känna rörelser och små buffar och det känns så skönt att veta att det rör sig! Så väntar på när det blir mer och mer! Så är riktigt spännande! 


Imorse var jag och Jennifer och simma och det gick så bra så! Var inte allt för trött imorse bär jag skulle gå upp! Hehe så gick mycket bättre när man vet att man ska simma med någon! Då kan man inte ligga kvar i sängen! 

Får bli en bild från semlan jag åt i fredags! Hehe får ta en ny magbild och lägga upp senare! 

Ha en bra tisdag! Det är semeldagen idag! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback